پخش لوله ، لوله و اتصالات ، پلیکا ، برقی ، فاضلاب ، هواکشی ، صنعتی ، کشاورزی ، جداره چاه و ...

لوله پلیکا ، لوله پی وی سی (لوله PVC ) و لوله های ( UPVC ) تفاوت در چیست ؟

تفاوت لوله پلیکا ،لوله پی وی سی و لوله های یو پی وی سی

ابتدا لازم است این نکته را یادآور شویم که اکثر لوله های مصرفی رایج در بازار که برای مصارف لوله های فاضلابی ، هواکشی ، کشاورزی ، برق ، جداره چاه و … موجود در بازار از نوع یو پی وی سی بوده که در گذشته با نام پلیکا شناخته میشدند و در جزییات فرمولاسیون با لوله های پلیکا با امروز تفاوت های اندکی داشته اند که در مقاله ی زیر به آن میپردازیم

تفاوت PVC و UPVC را به زبان ساده می‌توان در تعاریف زیر دید. در نگاه اول شاید بنظر برسد که تفاوت اندکی بین UPVC و PVC وجود دارد, جهت دانستن این تفاوت اندک تعریف زیر را در مورد انواع PVC مطالعه نمائید:

– PVC (پی وی سی) (پلی وینیل کلراید) معمولی است، از لحاظ فیزیکی, مقاوم اما سبک وزن است و خاصیت پلاستیکی خود را دارد و انعطاف‌پذیر است.

– UPVC (پو پی وی سی) به معنای این است (پلی وینیل کلرید غیر پلاستیکی) ،در واقع UPVC همان PVC است که غیر پلاستیکی شده است و سخت و محک شده است و این محصول در ایالات متحده آمریکا UPVC نامیده می‌شود و از سال ۱۹۸۰ در اروپا به PVCU تغییر نام داد.

بین لوله پی وی سی و لوله UPVC تفاوت کمی وجود دارد. هر دو جزو لوله‌های پلاستیکی میباشند و به طور گسترده در ساختمان استفاده می‌شود. فراتر از شباهت‌های سطحی، دو نوع لوله به طور متفاوتی تولید می‌شوند و از این‌رو خواص‌های مختلف و کاربردهای کمی متفاوت در ساخت و ساز و سایر فرایندهای صنعتی دارند .

تعریف PVC

پلی وینیل کلراید یا PVC  ( پی وی سی ) یکی از پلاستیک‌های مورد استفاده در جهان است و مصرف جهانی آن هر ساله ۵ درصد افزایش می‌یابد. از PVC ( پی وی سی ) این پلاستیک ( پلیمر ) فوق العاده و همه کاره در مجموعه‌ای بی پایان از محصولات که همه‌روزه در زندگی روزمره با آنها روبرو هستیم و مورد استفاده قرار می‌دهیم ,کاربرد دارد. PVC به ویژه برای ساخت و ساز و محصولات ساختمانی اعم از لوله PVC و درب و پنجره استفاده می‌شود و نقش مهمی در بهداشت، حمل و نقل، بسته بندی و همچنین هنر و طراحی دارد. 

PVCبه عنوان یک جایگزین برای لوله آلومینیوم و مس استفاده می‌شود. لوله PVC در سیستم‌های آبیاری و خطوط زهکشی استفاده می‌شود و گزینه اصلی میباشد. نصب و اجرای لوله PVC ( پی وی سی )  بسیار ساده است به آسانی به قطعات کوچک برش داده میشود و می‌توان آن را با چسب و یا حرارتی ثابت کرد و آن را جایگزینی با کیفیت عالی برای انواع لوله‌های فلزی دانست.

pvc  از پلیمریزاسیون منومر وینیل کلراید تشکیل میگردد و شامل ۴۳% وینیل و ۵۷% کلر می‌باشد. PVC اولین بار در دو مکان کوچک در سال ۱۸۳۵ توسط هنری ویکتور رگنالت (ریو ) و در ۱۸۷۲ توسط اوگن بومان کشف شد. در هر دو مکان پلیمر زمانی دیده شد که جامد سفید رنگ داخل فلاسک وینیل کلراید در معرض نور آفتاب قرار گرفت.

در دنیا بیش از ۵۰ % PVC و مشتقات تولید شده‌ی آن در ساختمان به کار می‌رود. علاوه بر این از پی وی سی به عنوان پلاستیک سخت برای کارت‌های نوار مغناطیسی ، صفحات گرامافون ، سیستم لوله کشی و کانال نیز استفاده می‌شود . همچنین با اضافه کردن افزودنی‌هایی که اصلی‌ترین آنها فتالیت است می‌توان PVC (پی وی سی) را نرمتر و قابل انعطاف‌تر کرد، آنگونه که امروزه در پوشاک و لوازم خانگی مانند پرده ، روکش مبل، ساخت شلنگ، لوله نرم و تاشو در کف‌سازی ساختمان‌ها و رویه بام‌ها و عایق سازی کابل‌های برق استفاده می‌شود.

امروزه این ماده یکی از مهم ترین مواد پلیمری است که در بسیاری از رشته‌های ساختمانی ، صنعت، کشاورزی و بسیاری از طرح‌های زیربنایی از آبرسانی و شهرسازی گرفته تا هواپیماسازی کاربرد‌های گسترده دارد. افزودن مواد پایدار کننده مانند کلسیم موجب افزایش عمر و مقاومت  PVC (پی وی سی) در برابرعوامل فیزیکی محیطیی و آب و هوایی در اقلیم‌های متفاوت جوی و ثابت بودن رنگ در اثرگذشت زمان تابش نور خورشید می‌شود.

پایپ پلیمر مرجع تخصصی لوله و اتصالات
پایپ پلیمر مرجع تخصصی لوله و اتصالات

تعریف UPVC

UPVC سفت و سخت است و غالبا برای تولید محصولاتی که در فضای باز قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد و حساس به تجزیه بیولوژیکی نیست. علاوه بر این، شکل آن را در دمای معمولی حفظ می کند، گرچه می‌توان آن را تحت حرارت شدید تغییر داد. این ویژگی برجسته در ساخت و ساز، به ویژه در پنجره‌ها , پروفیلهای درب حائز اهمیت میباشد.

UPVC ( یو پی وی سی ) به جهت مقاومت بالایی که در برابر مواد شیمیایی و شرایط آب و هوایی دارد عمدتا برای تولید انواع لوله و درب و پنجره در جهان استفاده می‌شود. UPVC ( یو پی وی سی ) همچنین در محدوده وسیعی از درجه حرارت مقاومت خود را حفظ میکند. به صورت خلاصه از UPVC در تولید انواع پروفیل‌های ساختمانی( درب و پنجره ) , لوله‌های انتقال فاضلاب و حتی لوله ‌انتقال آب آشامیدنی استفاده می‌شود.

Upvc ماده اولیه ساخت درب و پنجره ها می‌باشد این پروفیلها متناسب با شرایط مختلف اقلیمی و آب و هوایی بوده و در دمای محیطی بین -۶۰ تا +۸۰ درجه سانتی گراد واکنشی کاملا طبیعی داشته و تغییر رنگ و تغییر فرم نمی دهند .در ترکیب مواد اولیه آن از کلسیم و روی به جای سرب استفاده شده است که نه تنها موجب سازگاری با محیط زیست می‌گردد بلکه در سطح آن نیز جلای مناسبی را ایجاد می‌کند که در برابر جذب آلودگی‌های هوا مقاومت می‌نماید.

UPVC ( یو پی وی سی ) که نخستین بار در سال ۱۹۱۲ تولید آزمایشگاهی شد بر پایه سنگ نمک و نفت تشکیل شده که طی فرآیندی شیمیایی و پس از گذار از چندین مرحله به پودری سفید رنگ بدل می‌شود که UPVC ( یو پی وی سی ) نام دارد.

تفاوت لوله پلیکا با PVC و UPVC

PVC و UPVC عمدتا از مواد مشابه ساخته شده‌اند. پلی وینیل کلرید PVC پلیمری است که می‌تواند گرم شود و قالب‌گیری شود تا ترکیبات بسیار سخت و قوی مانند لوله را ایجاد کنند. از آنجا که خواص سفت و سخت آن یک بار تشکیل شده است، تولید کنندگان اغلب پلیمرهای پلی‌استر را به PVC متصل می‌کنند. این پلیمرها لوله‌های پی وی سی را قابل انعطاف‌تر می‌کنند و به طور کلی کار ساده‌تر را انجام می‌دهند. هنگامی که UPVC تولید می‌شود، این عوامل پلاستیسیته حذف می‌شوند که تقریبا همانند لوله چدن خواهد بود.

اینستاگرام ما